De oldstock klasse

Hieronder vindt u een omschrijving van de klasse, de regels en reglementen en een toelichting op de geschiedenis en het ontstaan van de OldStock.

Wat is een oldstock tractor?

Een old stock tractor is een oldtimer van minimaal 25 jaar oud, waarvan het uiterlijk origineel blijft, buiten de motor om. De brandstof mag diesel of benzine zijn.

Er word gereden in 2 klassen: in de 1400 kg en de 1850 kg.

1400 kg inclusief rijder, met een max. cilinderinhoud van 225 cu.in. (3.69L) Het is in de 1400kg klasse toegestaan om een intercooler te gebruiken op een dieselmotor mits de inhoud van de motor niet groter is dan 1.9L (1900CC). In deze klasse is het niet toegestaan om een benzinemotor van een turbo te voorzien.

1850 kg inclusief rijder, met een max. cilinderinhoud van 403 cu.in. (6.60L) of een max. cilinderinhoud van 575 cu.in. ( 9.42L) zonder drukvulling.

Een dieselmotor (1400 & 1850 kg klasse) en een benzinemotor ( uitsluitend 1850 kg klasse) mogen voorzien zijn van maximaal één turbo of twee parallel. Overige soorten drukvulling zijn op benzinemotoren in de 1850 kg klasse ook toegestaan bij motoren tot 403 cu.in (6.60L) motorinhoud. Een intercooler is toegestaan bij diesel motoren voorzien van een voorkamer.

Documentatie

Het algemene OldStock Reglement 2005-2006 kan u hier vinden. Hier staan de regels m.b.t. de uitvoering van de tractor, noodstops, het inrichten van een steigerbegrenzer, etc. >> Reglement De Oldstock 2016

Geschiedenis van de oldstock

Door een stukje in trekker & werktuig kwamen we er achter, dat er tractorsprint werd georganiseerd in Tubergen. We zijn direct aan het bouwen gegaan en na de winter was de tractor klaar. Na 2 jaar sprinten werd er geen sprint wedstrijden meer georganiseerd. Om toch nog iets te doen met de tractor, zijn we een sleepwagen gaan bouwen. In 2001 was de sleepwagen klaar. Dit was het begin van de Old Stock klasse.

Onze eerste demo/wedstrijd was bij oldtimerdag in Bantega 2001 daarna wilde ze in de De knipe ook een wedstrijd organiseren waar Lammert ter Heide, Lucas Hoogkamp en Joost Knegt reedt. Hier waren ook enkele mensen uit Sebaldeburen enthousiast dus zijn we dat jaar ook naar Sebaldeburen geweest, wat als gevolg was, dat daar ook enkele trekkers werden gebouwd.

Zo kwam er een reglement want Joost Knegt had een lichtere tractor + motor en in Sebaldeburen wilde er ook een paar een lichter tractor bouwen.